
“Pune câștigurile oricât de mici la saltea și pregătește-te pentru un început de 2010 dificil.” Asta îi spuneam prin decembrie unui amic căruia i se părea că și la noi criza ar fi fost pe final.
După un sfârșit de 2009, care a mai pus puținii bani în mișcare, intuiam că primele două luni ale noului an vor fi totuşi amorţite şi grele pentru toată lumea . Mi-e ciudă că am avut dreptate. Primesc răspunsuri identice de la cei care se ocupă de vânzări auto și oricum se vede cu ochiul liber. Vizitatori puțini, clienți aproape deloc în reprezentanţele auto.
Amintește-ți cât de ușor ar fi fost acum doi ani să ceri un împrumut de la bancă sau de la un amic, măcar pentru câteva zile. Câteva sute de lei au devenit acum o piatră de încercare a colegialității și prieteniei. Banii vin atât de greu încât să îi mai dai și cu împrumut te face să te întrebi de două ori dacă îi vei mai recupera, că poate amicul rămâne fără loc de muncă între timp și îi pierzi urma.
Nu mă credeți cinic sau paranoic, dar sunt uimit cât de tare se pot umili cei călcați în picioare de criză. Un tip pe care nu l-am mai văzut de doi ani, de pe vremea când era plătit cu aproape 2.000 de euro de o firmă care îl trimitea mai mereu în străinătate, mă sună să mă roage să îl împrumut cu 500 de euro ca să își plătească rata la casă. Nu mai are de lucru deja de șase luni și nu a găsit altceva. Îmi este clar că ar fi bani trimiși la cutia milei și că nu fac decât să îi amân problema. Îl compătimesc sincer, dar sunt nevoit să îl refuz. Ratele mele la bancă sunt și mai mari.
Dar să nu cădem cu totul pe panta dezamăgirii și pesimismului. Nu cred că banii ar fi dispărut cu totul din România o dată cu X5-urile și Q7 recuperate de firmele de leasing de la risipitori . Deşi o parte importantă din valuta intrată masiv în ţară, care ne-a introdus în frenezia consumului, se întoarce acum cu dobândă grasă la speculatorii străini, bani mai sunt destui în puşculiţele românilor. Iar dacă ne uităm la piaţa auto, anul nou va consemna stabilizarea vânzărilor la cote mult mai mici decât 2008, dar onorabile.
Dacă ar fi să pariez, mi-aş pune banii pe Dacia ca lider de vânzări şi pe modele rezonabile precum Kia Ceed , o maşină de calitate corectă cu un preţ corect, pe Renault Fluence, un Megane tipic cu design foarte reuşit şi cu un preţ care tocmai ce urmează să fie redus, Fiatul Stilo/Bravo foarte ergonomic sau Skodele precum Octavia Tour sau Fabia, fiabile şi economice. Adică vom deveni clienţi inteligenţi. Ne vom pune bruma de economii într-un autoturism care să ne ofere totul, mai puţin statut social şi, cel mai important, să ne coste suficient de puţin încât să rămână mai rentabil decât taxiul.
Asta dacă nu cumva chiar ieşim din criză anul acesta şi o luăm de la capăt cu frenezia...
Sursa: promotor.ro
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu